Virtual Guest Lecture on Filter Bubbles by Dr. Judith Möller

12.01.2021

We are pleased to invite you to the guest lecture by Dr. Judith Möller on January 14, 13:15pm to 14:45pm

Language: German

Schedule: Thursday, January 14, 2021, 13:15pm to 14:45pm CET

as part of the Lecture “Theory and Practice of Social Media Communication B”  by Prof. Annie Waldherr

From Filter Bubbles to Fringe Bubbles: The Effects of Algorithmic News Curation on Polarization and Radicalization

The storm of the Capitol in Washington made it painfully obvious: Political polarization is rising and societal cohesion is dwindling. These developments have been traced to the emergence of filter bubbles on social media platforms. Social media platforms allegedly afford the creation of online echo-chambers in which sympathizers of an ideology or viewpoint surround themselves with attitude-confirming information, which further strengthens their existing beliefs. These walls created by self-selection are subsequently reinforced by algorithmic filter systems. Allegedly, algorithms—used by social network sites to curate the newsfeed—detect existing attitudes and automatically filter out information that could challenge these beliefs, leading to filter bubbles.

However, a growing body of research has found only scant evidence of filter bubbles existing at the aggregate level of the population. I will present some of my research showing that algorithmic selection can even increase diversity compared to human selection in a data-scientific experiment using real-world data contributed by the largest news cooperation in the Netherlands. However, I will also show whether users are exposed to algorithmically curated news online at all depends on their political interest, by relying on a multi-method study that combines panel data with digital trace data.

The Speaker

Judith Möller is a tenured Assistant Professor for Political Communication at the Department of Communication Science at the University of Amsterdam. In her research, she focuses on the effects of political communication, in particular, social media and digital media. In 2019, she was awarded a VENI talent track grant by the Dutch Science Foundation (NWO) for the project "Vocal, Visible and Vaulting? (Dis)connected niche audiences in the age of artificial intelligence".

Registration for all interested

Please contact Sarah Epp-Kampl via email: sarah.epp-kampl@univie.ac.at

You will then receive a link for the lecture. We are looking forward to active participation and fruitful discussions!

Wir laden herzlich zum Gastvortrag von Dr. Judith Möller am 14. Januar, 13:15 – 14:45 Uhr ein.

Die Veranstaltung findet im Rahmen der Vorlesung SOME B – Theorie und Praxis von Social Media-Kommunikation B statt. (Leitung Prof. Annie Waldherr)

Von Filter Bubbles zu Fringe Bubbles: Die Auswirkungen der algorithmischen Nachrichtenkuratierung auf Polarisierung und Radikalisierung

Der Sturm auf das Kapitol in Washington zeigt leider deutlich: Die politische Polarisierung nimmt zu und der gesellschaftliche Zusammenhalt schwindet. Eine Entwicklung, die auf das Entstehen von Filterblasen auf Social-Media-Plattformen zurückgeführt wird. Laut der Filterblasen-Theorie ermöglichen Social-Media-Plattformen die Entstehung von Online-Echokammern, in denen sich Sympathisanten einer Ideologie oder eines Standpunktes mit Informationen umgeben, die ihre bestehenden Überzeugungen immer weiter verstärken. Diese durch Selbstselektion geschaffenen Mauern der Echokammer werden durch algorithmische Filtersysteme verstärkt.  Angeblich erkennen Algorithmen - die von sozialen Netzwerken zur Kuratierung des Newsfeeds verwendet werden – die Ideologie der Nutzer und filtern automatisch Informationen heraus, die diese Überzeugungen in Frage stellen könnten.

Eine wachsende Zahl von Studien hat jedoch nur wenige Beweise für die Existenz von Filterblasen auf der Gesamtebene der Bevölkerung gefunden. Im Gastvortrag werde ich einige meiner Forschungsergebnisse vorstellen, die zeigen, dass die algorithmische Auswahl im Vergleich zur menschlichen Auswahl in einem datenwissenschaftlichen Experiment mit realen Daten, die von der größten Nachrichtenkooperation in den Niederlanden zur Verfügung gestellt wurden, sogar die Vielfalt erhöhen kann. Ich werde aber auch zeigen, dass es von den politischen Interessen der Nutzer abhängt, ob sie algorithmisch kuratierten Nachrichten im Internet überhaupt ausgesetzt sind, indem ich mich auf eine Multi-Methoden-Studie stütze, die Paneldaten mit digitalen Spurendaten kombiniert.

Zur Person

Judith Möller ist Tenure-Track Assistenz Professorin für politische Kommunikation am Institut für Kommunikationswissenschaft an der Universität Amsterdam. Der Fokus Ihrer Forschung liegt auf den Auswirkungen politischer Kommunikation, vor allem im Bereich Social Media und digitale Medien. 2019 wurde sie für Ihr Forschungsprojekt "Vocal, Visible and Vaulting? (Dis)connected niche audiences in the age of artificial intelligence" mit dem VENI talent track grant der Dutch Science Foundation (NWO) ausgezeichnet.

Teilnehmerregistrierung für alle Interessierten

Bitte melden Sie sich per E-Mail bei Sarah Epp-Kampl : sarah.epp-kampl@univie.ac.at

Sie erhalten dann den Teilnahme-Link für den Gastvortrag.

Wir freuen uns sehr auf rege Teilnahme und eine anregende Diskussion.